Ovo je postupak kojim se stimuliše razvoj ličnosti deteta sa smetnjama u razvoju, a njime se započinje odmah nakon rođenja deteta tj. nakon sto se utvrdi razvojni poremećaj.
Pravljenje pedagoško-psihološkog profila u okviru individualizovanog pristupa obuhvata:
- Procenu motorike
- Procenu čula
- Procenu intelektualnih sposobnosti
- Procenu saznajnih sposobnosti
- Procenu komunikativnih sposobnosti (govorno-jezički status, status neverbalne komunikacije)
- Procenu ponašanja
Ciljevi individualizovanog pristupa
Umanjenje posledica nastalih usled određenih smetnji u razvoju
Razvoj komunikacije: verbalne i neverbalne
Maksimalna integracija u socijalnu sredinu
Rana rehabilitacija treba da pripremi i osnaži dete sa razvojnim smetnjama za što lakšu asimilaciju saznajnih sposobnosti i da ga pripremi za proces edukacije i socijalizacije
Savetovalište za roditelje
Kada se utvrdi određena smetnja u razvoju deteta najranjiviji deo porodice su roditelji. Iz toga je proistekla ideja za otvaranje jednog takvog savetovališta u Školskom centru koje će se baviti porodicom kao sistemom. Roditelji su bitna karika na relaciji sa terapeutom, a sve u cilju što uspešnije rehabilitacije deteta.
Aktivnosti savetovališta se ogledaju kroz:
- Individualne i grupne razgovore sa roditeljima
- Edukaciju roditelja
- Uključivanje roditelja u proces rehabilitacije-edukacije
- Podršku i osnaživanje roditelja
Pružanje dodatne pomoći i podrške
Uspeh inkluzivnog obrazovanja u najvećoj meri zavisi od pripremljenosti redovne škole da prihvati dete sa ometenošću u razvoju. Priprema inkluzivne škole podrazumeva sledeće etape:
- podržavanje inkluzivne prakse
- izradu sveobuhvatnog razvojnog plana detea,
- uključivanje roditelja,
- razvijanje svesnosti osoblja i učenika o različitosti,
- stručna pomoć u izradi individualno-obrazovnih planova
POSLOVI PSIHOLOGA
Psiholog je, obično, prva osoba sa kojom se roditelj i dete susreću prilikom dolaska u Školski centar. Ako je prvi razgovor dovoljno otvoren, informativan i podržavajući, on je dobra osnova za kasniju saradnju.
Međusobno poverenje je proces, a za nas je važno da nam poveruju odmah, da veruju u našu stručnost, sposobnost da stvorimo potrebne uslove da zaštitimo potrebe, ojačamo potencijale i obezbedimo kontinuiran razvoj deteta.
Posao psihologa je da pomogne roditelju razvojno ometenog deteta da razume probleme svoga deteta , da ih prihvati, prilagodi očekivanja, popravi sliku o sebi i detetu, oslobodi se zabluda i pogrešnih predstava o razvojnim smetnjama i da stalno podržava i podstiče dete.
Posao psihologa u Školskom centru se ne razlikuju mnogo od poslova psihologa u drugim osnovnim i srednjim školama. Najvidljivija je razlika u kanalima komunikacije, sa dominacijom neverbalnog ili znakovnog govora.
Psiholog Školskog centra učestvuje u poslovima planiranja, programiranja, organizovanja, unapređivanja i praćenja rada škole, odnosno obrazovnog procesa.
Sarađuje sa nastavnicima, sarađuje sa učenicima i prati i podstiče razvoj učenika, individualnih sposobnosti i sklonosti, intelektualnog, emocionalno-socijalnog i profesionalnog razvoja.
Pruža pomoć učenicima koja imaju teškoća u učenju i radu.
Takođe, pomaže učenicima koji imaju teškoće separacije i adaptacije na novu sredinu u školi i internatu.
Registruje i reaguje prema učenicima koji žive u težim socijalnim prilikama; sarađuju sa roditeljima učenika i drugim institucijama koje imaju uticaja na školu i vaspitno-obrazovni proces.
Sarađuje sa drugim vaspitno-obrazovnim i ustanovama socijalne zaštite, interresornom komisijom, Razvojnim savetovalištem, zdravstvenim ustanovama, udruženjima i institucijama.
kabinet za slušne i govorne vežbe
{webgallery}{/webgallery}
U kabinetu za slušne i govorne vežbe se radi program slušnih i govornih vežbi. Cilj programa je razvijanje govora i jezika, a to je osnovni zadatak nastave sa učenicima oštećenog sluha. Program podrazumeva:
- razvijanje auditivne pažnje
- razvijanje govora korišćenjem preostalih slušnih sposobnosti
- poboljšanje oralne komunikacije i artikulacije učenika na bazi slušanja
- poboljšanje slušnog i govornog statusa
- rad na čitanju govora sa usta sagovornika, a u cilju bolje socijalne komunikacije
audiološki kabinet
{webgallery} {/webgallery}
U audiološkom kabinetu se obavlja:
- ispitivanje sluha tonalnom audiometrijom
- ispitivanje sluha u slobodnom polju zvučnim igračkama
- provera ispravnosti slušnog aparata
- provera ispravnosti baterija slušnih aparata i zamena istih
- provera ispravnosti olive i zamena cevčica na slušnim aparatima
logopedski kabinet
{webgallery}{/webgallery}
Cilj logopedskog rada u školi je da se otklone govorno-jezički poremećaji ili teškoće vezane za govorno ponašanje.
Poslovi školskog logopeda:
- Individualni rad sa učenicima:
- dijagnostika i tretman poremećaja verbalne komunikacije (glas, govor, jezik, čitanje, pisanje, sluh)
- Rad sa roditeljima
- individualni razgovori
- savetovanja
- upoznavanje sa postupcima rehabilitacije
- Rad u stručnom timu škole
- saradnja sa pihologom, defektolozima i drugim stručnjacima van škole,
- izrada i realizacija IOP-a
- član Stručnog tima za pomoć i obrazovnu podršku učenicima sa smetnjama, uključenim u redovne škole
kabinet za fonetsku ritmiku i korektivne vežbe
{webgallery}{/webgallery}
Somatopedski tretman podrazumeva:
- Procenu sposobnosti (utvrđivanje somatskog statusa)
- Izradu individualnog plana i programa za svako dete
- Primenu planiranih vežbi i aktivnosti
- Praćenje i opisno iskazivanje razvojnog statusa učenika (uspešnost primene vežbi)
Korektivno preventivne vežbe kod dece sa senzornim, kognitivnim i fizičkim deficitom utiču na pravilan rast i razvoj, povećavaju opštu motoričku sposobnost i funkcionalnost. Podrška detetu se ostvaruje kroz stimulaciju fizičkog i motornog razvoja, prevenciju i korekciju telesnih deformiteta i nepoželjnih obrazaca motoričkog ponašanja i podizanja nivoa opšte motorne sposobnosti.
Cilj rada somatopeda je postizanje optimalnog stepena funkcionisanja, a shodno zahtevima, potrebama i sposobnostima svakog deteta.